• DOPRAVA ZADARMO na všetky objednávky

Športovci a ketodiéta

Ketodiéta – diéta s nízkym obsahom sacharidov môže byť pre športovcov skvelý spôsob, ako mať pod kontrolou hmotnosť, telesný tuk a ako si udržať svalovú hmotu a zároveň predísť vzniku chronických civilizačných ochorení. Existujú údaje, ktoré naznačujú užitočnú úlohu ketodiéty v niektorých športových oblastiach, medzi ktoré patria napr. vytrvalostné športy. Avšak je nutné, aby tréneri, športoví lekári a nutriční ​​poradcovia vedeli o silných stránkach a obmedzeniach ketodiéty. V skratke si poďme pripomenúť, že ketónová diéta je definovaná ako nízkosacharidová diéta, pri ktorej sa telo dostáva do stavu ketózy. Klesajúca hladina glukózy vyvolá chemickú odpoveď tela, pri ktorej začne tvoriť z tukového tkaniva ketolátky ako alternatívny zdroj energie. Pričom tieto produkty metabolizmu tukov môžu byť využité ako zdroj energie v pokoji aj počas fyzickej záťaže. Zníženým príjmom sacharidov v strave spaľuje telo tuk a dochádza teda k úbytku vlastného tukového tkaniva.

Štúdia ketodiéty

Ketodieta

V roku 2015 bola v denníku Exercise and Sport Sciences pod vedením Paoli et al. publikovaná štúdia zaoberajúca sa vzťahom ketodiéty a športových výkonov. Výsledky preukázali, že ketodiéta môže u silových športovcov kontrolovať telesnú váhu, redukovať telesný tuk a udržať svalovú hmotu. Ďalej sa ukázalo, že výkonnostní športovci sa adaptujú rýchlejšie na ketodiétu a sú schopní využívať tuk efektívnejšie než pri vysokosacharidovej diéte. U niektorých športovcov sa však objavila zvýšená hladina voľných mastných kyselín a amoniaku v krvi počas cvičenia.

To viedlo k narušeniu metabolizmu a únave centrálnej nervovej sústavy. Podľa tejto štúdie nie je ketodiéta vhodná pre vrcholových športovcov, pretože vyžaduje adaptáciu organizmu počas niekoľkých mesiacov. Toto obdobie je navyše sprevádzané negatívnymi účinkami, ako sú nízke hladiny svalového glykogénu a hypoglykémia, ktorá sa prejavuje malátnosťou a únavou.

Štúdia pod vedením Burke et al. z roku 2016 skúmala účinky adaptácie ketogénnej stravy na metabolizmus a výkon počas 3 týždňov intenzívneho tréningu u svetových vytrvalostných bežcov. Výsledok bol podobný ako v prípade predchádzajúcej štúdie. Ketodiéta sa javí ako nevhodná pri športoch s vyššími intenzitami, ako sú napríklad športové preteky. Tento typ stravy sa síce podieľal na zvýšení VOmax (maximálny objem kyslíka, ktorý je schopný športovec využiť) a využití tukových zásob počas výkonu (ich oxidáciou), ale zároveň tiež zvýšil aj množstvo kyslíka, ktorý tkanivá vyžadovali na správne fungovanie, čo viedlo k zhoršeniu výkonu na pretekárskej úrovni.

Najnovšia štúdia z roku 2017, publikovaná v denníku Nutrition & Metabolism, skúmala počas 6 týždňov u dospelých atlétov vplyv ketodiéty na fyzickú výkonnosť, telesné parametre a zloženie krvi. Bol zistený mierne negatívny dopad na fyzickú výkonnosť – na vytrvalosť a maximálnu silu. Preukázala tiež, že vysoký príjem bielkovín v rámci ketodiéty môže viesť k zvýšeným hladinám amoniaku v krvi počas cvičenia.

 

Výskumy ketodiéty

Výskumy ukazujú, že je veľmi nepravdepodobné, aby športovec ťažil benefity z ketodiéty pri športe s vysokou intenzitou cvičenia. Dôvodom je skutočnosť, že telo vyžaduje energiu z tzv. anaeróbneho systému na krátkodobé cvičenie s vysokou intenzitou. Anaeróbny systém sa spolieha na glykolýzu alebo rozklad glukózy na energiu. Vzhľadom na to, že ketónová diéta využíva tuk ako energiu namiesto glukózy, nemá na toto cvičenie správne „palivo“.

Terapeutické použitie ketodiéty by nemalo vyžadovať obmedzenie väčšiny foriem fyzickej práce alebo rekreačných aktivít s tým, že anaeróbna športová aktivita (t. j. zdvihy, šprint a pod.) je obmedzená nízkou hladinou zásoby glykogénu vo svaloch. Vrcholoví športovci majú vyššie požiadavky na kyslík, ktorý je potrebný na oxidáciu tukov, ketodiéta je pre týchto športovcov skôr nevhodná. Naopak, je žiaduca pre jedincov, ktorí chcú zlepšiť skladbu svojho tela, ale bez ambície podávania výkonov na špičkovej úrovni. Podľa vyššie uvedených výskumov sa ketodiéta javí ako prínosná pre vytrvalostných športovcov po uplynutí času adaptácie na tento stravovací režim.

V súčasnosti neexistuje výskum, ktorý by vedecky preukázal konkrétny prínos ketónových diét oproti diétam s vysokým príjmom sacharidov pre rast svalov počas silových cvičení alebo cvičení s vysokou intenzitou. Avšak to neznamená, že je potrebné konzumovať stravu veľmi bohatú na sacharidy, aby dochádzalo k rastu svalov a zlepšeniu fyzickej výkonnosti. Na dosiahnutie ideálneho telesného zloženia a rast svalov je ideálna nízkosacharidová diéta bohatá na bielkoviny. Z môjho pohľadu je však pre bežnú populáciu, ktorá športuje skôr rekreačne, dôležité vybrať takú športovú aktivitu, ktorá ľudí baví a napĺňa. Následne vybrať taký diétny režim, pri ktorom telo dobre funguje.

Chudnutie s It’s my life

It’s my life je expert na redukciu hmotnosti a výživové poradenstvo.
Bielkovinová diéta pomôže schudnúť nadbytočné kilogramy rýchlo a bez hladovania.
Na e-shope môžete nakúpiť diétne balíčky, proteínové jedlo a doplnky k chudnutiu.

  • Kvalitné vstupné suroviny
  • Uvidíte rýchle úbytky váhy
  • Nebudete hladovať
  • Všimnite si lepšie nálady
  • Zníži sa vaša chuť na sladké
  • Budete chudnúť bezpečne
  • Zníži sa vám cholesterol
  • Zlepší sa vám pleť
Poradíme aj po telefóne, volajte +421 948 345 320

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním webu vyjadrujete súhlas. Viac informácií

*Výsledky chudnutia sa môžu líšiť a závisia od metabolizmu každého jedinca

Copyright 2020 It's my life!. Všetky práva vyhradené. Webové stránky: IT Monkey s.r.o.