• Doprava zadarmo pre objednávky nad 55 €

Omega-3 a omega-6 – prečo sú pre nás dôležité?

Čo sú mastné kyseliny?

Mastné kyseliny (MK) sú súčasťou lipidov (tukov a olejov). V strave ich prijímate v potrave väčšinou viazané v lipidoch alebo fosfolipidoch. Z hľadiska výživy sa mastné kyseliny delia na nasýtené, mononenasýtené a polynenasýtené (PUFA). Určité mastné kyseliny je ľudské telo schopné samo syntetizovať, nie je však schopné v dostatočnej miere syntetizovať PUFA, ako sú kyselina linolová a α-linolénová – PUFA radu omega-3 a radu omega-6 (správne označované ako PUFA n-3 a n-6) . Z toho dôvodu sú označované ako esenciálne, je teda nevyhnutný ich príjem potravou (prípadne formou potravinových doplnkov).

Omega-3 a omega-6 – prečo sú pre nás dôležité?

Pre tých z vás, ktorí si ešte pamätáte trochu chémie, sa poďme pozrieť na to, odkiaľ sa berie ich názov. PUFA majú vo svojom uhlíkovom reťazci viac dvojitých väzieb. Rozdiel medzi PUFA radu omega-3 a radu omega-6 plynie z polohy prvej dvojitej väzby od koncovej metylovej skupiny na uhlíkovom reťazci. Polynenasýtené mastné kyseliny radu omega-3 obsahujú prvú dvojitú väzbu na treťom uhlíku od konca reťazca, PUFA radu omega-6 obsahujú prvú dvojitú väzbu na šiestom uhlíku od konca reťazca.

Tieto mastné kyseliny majú pre naše zdravie úplne zásadný význam, zúčastňujú sa, či už priamo alebo nepriamo, veľkého množstva fyziologických a biologických procesov v ľudskom tele. Organizmus človeka prijaté PUFA premieňa na metabolity s dôležitými fyziologickými funkciami. Patria medzi ne kyselina arachidonová (prekurzorom je kyselina linolová), kyselina eikosapentaenová a kyselina dokosahexaenová (EPA a DHA, ich prekurzorom je kyselina α-linolénová). Konečnými metabolitmi premenených PUFA sú tzv. eikosanoidy, pričom ich účinok závisí od toho, z akého radu PUFA pochádzajú.

 

Výskumy a zdravie

Z čoho vyplýva zásadný význam PUFA vo výžive ľudí? PUFA ovplyvňujú činnosť a funkčný stav ciev, respektíve proces aterogenézy a možný vznik srdcovo-cievnych ochorení. Omega-3 MK znižujú riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení, rakoviny a autoimunitných ochorení, pretože eikosanoidy radu omega-3 pôsobia protizápalovo, vazodilatačne a zabraňujú zhlukovaniu krvných doštičiek. Oproti tomu omega-6 MK majú opačné účinky. Ak sú prijímané v prebytočnom množstve, riziká vzniku týchto ochorení sa zvyšujú. Mastné kyseliny radu omega-3 majú teda zjednodušene povedané opačný účinok ako omega-6. EPA a DHA majú zvlášť silné protizápalové účinky, majú preukázateľne pozitívny vplyv na srdce a jeho správnu činnosť. Pomáhajú v prevencii bolestí a poškodenia kĺbov a kĺbových chrupaviek. Podľa najnovších poznatkov majú tiež preukázateľne pozitívny vplyv na činnosť mozgu. Podporujú správny vývoj mozgových funkcií u detí, napomáhajú udržiavať koncentráciu, v dospelosti pomáhajú spomaliť starnutie mozgu spojené s rizikom vzniku Alzheimerovej choroby. V neposlednom rade EPA a DHA pozitívne ovplyvňujú imunitný systém, a to hlavne tým, že zamedzujú vzniku, vývoju a priebehu atopických ekzémov a astmy u detí.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že je absolútne nevyhnutné zabezpečiť v strave najmä dostatočný príjem omega-3 MK. Dôležitú úlohu hrá pomer príjmu omega-6 a omega-3 MK. Spoločnosť pre výživu, ktorá sa skladá z odborníkov všetkých odborov ľudskej výživy, vydala „Výživové odporúčania pre obyvateľstvo ČR“, podľa ktorých by mal byť z celkového energetického príjmu pomer omega-6 mastných kyselín k omega-3 mastným kyselinám maximálne 5 : 1, pričom by sa mal blížiť čo najviac k číslu 1, teda v prospech omega-3 PUFA, ktorých nedostatočný príjem býva častejší. Ideálne by mal byť príjem kyseliny linolovej 7 – 10 g/deň a α-linolénovej 1 g/deň. Príjem EPA a DHA by mal zodpovedať 0,5 % celkového denného príjmu energie, t. j. asi 1,25 g/deň.

 

Čo je zdrojom omega-3?

Zdrojom omega-3 MK sú najmä ryby. Najviac EPA a DHA nájdete v rybách, ktoré pochádzajú z chladných vôd (napr. sleď, makrela, losos, sardinky, pstruh, morský ostriež a tuniak). Poskytujú väčšinou okolo 1 g aj viac DHA a EPA/100 g ryby. Okrem rýb sú bohatým zdrojom kyseliny α-linolénovej ľanové semienko a ľanový olej. Ďalšími prírodnými zdrojmi sú vlašské orechy, brazílske orechy, pekanové orechy, šalvia hispánska (chia semienka). Omega-6 PUFA nájdete najčastejšie v spracovaných rastlinných olejoch. Najvyšší podiel obsahujú slnečnica, kukurica, sója a bavlníkový olej. Hoci olivový olej obsahuje malé množstvo omega-3 MK a pomer omega-6 k omega-3 je 10 : 1 (skôr nepriaznivý), z rastlinných olejov patrí medzi najvhodnejší, pretože má vysoký obsah mononenasýtenej olejovej kyseliny, ktorá pôsobí neutrálne na syntézu prozápalových eikosanoidov. Extra panenský olivový olej navyše obsahuje flavonoidy, t. j. látky s antioxidačným pôsobením. Repkový a slnečnicový olej skôr predstavujú zdroj prozápalových tukov a pri dlhodobej konzumácii môžu prispievať k zvýšenému výskytu zápalov, alergií, astmy, ekzémov a prispievajú k rozvoju aterosklerózy.

 

Ako upraviť stravovanie?

Na záver je vhodné si zapamätať, že prospešnosť PUFA plynie najmä z ich správneho pomeru v prijímanej strave. Ideálny pomer omega-3/omega-6 PUFA by sa mal pohybovať medzi hodnotami 1 : 1 až 1 : 5. U väčšiny obyvateľov však prevládajú v jedálničku skôr zdroje potravín s obsahom omega-6 MK. Zvýšte preto prísun rýb v strave, a to minimálne 2x týždenne a znížte príjem omega-6 MK tým, že obmedzíte používanie spracovaných rastlinných olejov, ako aj spracovaných potravín, ktoré ich obsahujú. Dôsledkom nevyrovnaného pomeru príjmu omega-3/omega-6 sú najmä zvýšené riziká vzniku chronických degeneratívnych ochorení, ako sú srdcovo-cievne ochorenia, rakovina a autoimunitné ochorenia (diabetes mellitus). V rámci ketogénnej diéty sa určite nebojte zaradiť kvalitné tuky, tie ketózu nenarušia!

Použitá literatúra:

KOMPRDA, Tomáš. Základy výživy člověka. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2003. ISBN 80-7157-655-7.

VELÍŠEK, J. Chemie potravin. Díl 1., 2. vyd. Tábor, 2002, ISBN 80-86659-00-3.

Hana Střítecká, PhD., Zdravá potravina. Omega 3 a omega 6 M

Michal Vrablík, Ph.D. III. interní klinika 1. LF UK a VFN, Praha, Interní Med. 2007; 9 (6): 262–264, OMEGA-3 MASTNÉ KYSELINY MEGA-3 MASTNÉ KYSELINY A KARDIOVASKULÁRNÍ ONEMOCNĚNÍ.

https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2007/06/02.pdf

Společnost pro výživu, Výživová doporučení pro obyvatelstvo České republiky [online] © 2012 [cit. 14-8-18].

Dostupné z: http://www.vyzivaspol.cz/vyzivova-doporuceni-pro-obyvatelstvo-ceske-republiky/

CIFTCI, Ozan N., PRZYBYLSKI, Roman, RUDZIŇSKA, Magdalena, 2012. Lipid components of flax, perilla, and chia seeds. European Journal of Lipid Science and Technology. roč. 114, č. 7. s. 794-800.

https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-vyzive/Omega-3-a-omega-6:-Jako-jin-a-jang__s10010x7813.html

Zuzana Grofová Nutriční a dietologické oddělení Pardubické krajské nemocnice, a. s Med. Pro Praxi 2010; 7(10): 388–390. Mastné kyseliny

Dostupné z: https://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/med/2010/08/10.pdf

Josef Zima, Nutraceutica, Ve kterých potravinách se nachází velké množství EPA a DHA?

Dostupné z: http://www.nutravita.cz/nutraceutika-ve-vyzive/omega-3/obsah-v-potravinach

MOUREK, J. a kol. Mastné kyseliny Omega-3, Praha: Triton, 2007

2017: Omega-3 a 6 nenasycené mastné kyseliny. Bakalářská práce. Jan Javůrek.

Dostupné z: https://is.vsh.cz/th/tt4rv/Baka_zdroj_24.4._final.pdf?so=nx

 

Chudnutie s It’s my life

It’s my life je expert na redukciu hmotnosti a výživové poradenstvo.
Dieta It’s my life! funguje na principu ketózy. Díky navýšení příjmu kvalitních bílkovin a tuků a současnému snížení příjmu sacharidů nastává v těle metabolický proces zvaný ketóza. V tomto stavu tělo využívá jako primární zdroj energie vlastní tukovou zásobu. Tělo tak začne spalovat tuky bez jakékoliv fyzické aktivity, přičemž svalová hmota zůstává maximálně zachovaná.
Neustále se snažíme zlepšovat chutě, ale také složení na základě nejnovějších poznatků v oblasti výživy. Díky vyváženému obsahu živin, vitamínů, minerálních látek a vlákniny jsou produkty It’s my life! vhodnou součástí úplné náhrady celodenní stravy pro redukci hmotnosti.

  • Kvalitné vstupné suroviny
  • Uvidíte rýchle úbytky váhy
  • Nebudete hladovať
  • Všimnite si lepšie nálady
  • Zníži sa vaša chuť na sladké
  • Budete chudnúť bezpečne
  • Zníži sa vám cholesterol
  • Zlepší sa vám pleť
Poradíme aj po telefóne, volajte +421 948 345 320

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním webu vyjadrujete súhlas. Viac informácií

*Výsledky chudnutia sa môžu líšiť a závisia od metabolizmu každého jedinca

Copyright 2022 It's my life!. Všetky práva vyhradené. Webové stránky: RB